Колко?
500 лв
50 лв. 5000 лв.
До кога?
3 мес.
5 дни 24 мес.
* Максималният срок за погасяване на суми до 200 лв. е 30 дни * Минималният срок за погасяване на суми над 500 лв. е три месеца * Максималният срок за погасяване на суми от 200 лв. до 500 лв. е 12 месеца
Месечна вноска: 500.00 лв.
Първа вноска: 09.01.2025 г.
Сума
500 лв.
Лихва
34.55 лв.
Общо
543.43 лв.

Как да оптимизираме разходите си в 8 стъпки?

Усвоете тънкостите на финансовото планиране, без да сте професионалист в сферата
Как да оптимизираме разходите си в 8 стъпки?

Една от най-честите причини да не прибягваме към последователни действия с цел подобряване на финансовото си състояние е страхът от липсата на базово финансово образование. Вследствие представата ни за детайлен план за оптимизиране на месечните ни разходи започва да граничи с невъзможното.

Истината е, че всеки от нас се изправя пред нуждата от преосмисляне на личните си финанси, особено когато започнем да осъзнаваме желанието, че искаме да постигнем дългосрочни цели - сигурност за семейството, спокоен живот за децата ни и след време достойни пенсионни години.

Всяка стъпка в тази посока изисква да подходим с разбиране, търпение и постоянство и да не забравяме, че ако инвестираме времето и вниманието си в правилно планиране за бъдещето, то това означава значително увеличаване на шансовете ни за дълготраен успех.

Нека преминем през 8 основни стъпки, които можете да приложите в реална ситуация още днес.

1. Ориентирайте се в месечните си разходи

Всяко ново начало започва с анализиране на настоящата ситуация и ориентиране в голямата схема на финансовите ви цели, персонални нужди и споделени желания. За целта отделете време, в което спокойно да опишете месечните си разходи, разделяйки ги в различни категории като: разходи за битови нужди; непредвидени разходи; свързани със здравето; семейството; недвижимо имущество и други. Не забравяйте да включите и месечни абонаменти, към които сте се записали. Сега, когато имате приблизителна месечна сума за разходите си, можете да преминете към следващата стъпка.

2. Класифицирайте разходите си

Препоръчваме да използвате класическа схема, която ще ви е от изключителна помощ. Анализирайте разходите си спрямо степента на тяхната важност, а след това си изяснете кои от тях трябва да заплатите в рамките на конкретен срок и кои могат да бъдат отложени за бъдещ момент.

  • Важност на покупката

  • Необходимост на покупката

  • Последователност на покупките

Даваме пример за последователност на разходите, като ги подредим по приоритети, за повече яснота:

  • Връщане на дълговете и погасяване на кредити;

  • Създаване на парични резерви за извършване на планирани покупки (жизнено необходими разходи);

  • Създаване на парични спестявания;

  • Създаване на резервен капитал. На основа на този създаден резерв вие след известно време ще можете например да инвестирате в бизнес или в лични проекти.

3. Създайте детайлен план за действие

След като вече сте задали параметрите на месечните си разходи, е време да ги разпределите в детайлен план за действие, който винаги ще е под ръка. Започнете да ги разписвате в удобен за вас формат, за да ви служат максимално в моменти на нужда. Използвайте таблици, календар и списъци за максимална ефективност - всичките методи могат да бъдат разделени на дни, седмици и месеци, в зависимост от времевия срок на финансовата цел.

4. Подгответе се за непредвидени разходи. Съветваме ви също така да се запознаете и с условията на първи безлихвен кредит. При нужда от такъв ще сте подготвени и разгледали всичко необходимо на спокойствие.

Непредвидените разходи много често остават недогледани заради мисълта, че не могат да бъдат прогнозирани. Много от тях обаче имате възможност да разпишете и да заложите като рискови в плана ви за действие. Най-често това са суми, които се плащат веднъж или два пъти годишно, като например: такса смет, гражданска отгворност и технически преглед за колата, учебни помагала и тетрадки в началото на учебната година и др. Опитайте се да ги оцените, като тук не е важно да стигнете абсолютно точна сума, а по-скоро да прецените колко ще ви е необходимо за всяко едно от тях. Ако не сте сигурни, завишете стойностите, за да се подсигурите.

5. Коригирайте и оптимизирайте

В течение да първите месеци много бързо ще се ориентирате дали планът ви за действие има нужда от леки корекции. Бъдете гъвкави и се връщайте към списъците, за да нанасяте нужните промени и да не губите реална представа спрямо текущата ви ситуация. Оптимизацията на плана за действие е продължително усилие, което не би трябвало да ви натоварва, а да ви помага да оставате една крачка напред в света на личното финансово планиране.

6. Кажете “не” на импулсивните харчове

Един от най-големите капани са покупките, които правите, без да се съобразите с плана, който вече сте изготвили. Не казваме, че трябва да водите аскетски живот, но съветваме да държите по-голямата картинка в съзнанието си. Имплементирайте правилото на 10-те секунди, когато смятате, че можете да изпаднете в клопката на импулсивната покупка. Задайте се въпроса дали този продукт или услуга са наистина нужни в този момент и си дайте време за трезва оценка.

7. Разчитайте на добра организация

Както споменахме по-рано, разписването на успешен план за действие, вкарва в сила всичките ни умения за добра самоогранизация. Подготовката на списъци преди пазар на хранителни стоки, следването на преносим календар или дигитален такъв, както и създаването на седмичен график (особено за семейните от нас) са полезни методи, които ни помагат във всеки един момент да не се изгубим по пътя към успешното оптимизиране на разходите.

8. Останете мотивирани

На всички ни се е случвало да изпаднем в тежки моменти, в които усещаме плановете по-скоро като пречка към краткотрайното щастие. Дългосрочните цели изискват от нас търпение и ни носят много по-голяма удовлетвореност, както и на близките хора около нас. Не се притеснявайте да споделите тежестта с тях, намерете начини да се грижите за здравето и спокойствието си самостоятелно. Най-сладките плодове ще оберете след още няколко месеца - а те, повярвайте ни, винаги си заслужават!

Имаш ли нужда от помощ?
Обади ни се.

0700 35 005

info@kinti.bg

София